Linie lotnicze Alitalia

Linie lotnicze Alitalia były największym włoskim przewoźnikiem powietrznym. Od 2008 r. pogrążone były jednak niemal ciągle w kryzysie. Ostatecznie włoską linię lotniczą dobiła pandemia COVID-19, która uziemiła wiele samolotów i praktycznie zamroziła podróże oraz branżę turystyczną. W marcu ubiegłego roku przynosząca nawet 1 mln euro straty dziennie Alitalia została przejęta w całości przez włoskie państwo. Rolę narodowego przewoźnika miała więc przejąć nowa spółka o nazwie Italia Trasporto Aereo (ITA). Ustalono, że związki między nową spółką a starą będą ograniczone. ITA przejmie od Alitalii połowę floty oraz mniej niż połowę pracowników. Oznacza to, że nowa linia lotnicza będzie mieć 60 samolotów oraz liczący 5 tys. osób personel. Oznacza to, że aż 6 tys. osób straci pracę. Ci, którzy w spółce zostaną będą mieli uposażenia obcięte o połowę. Firma ureguluje jednak wobec nich wszelkie powstałe dotąd zaległości. Samoloty, które nie staną się częścią floty nowej linii lotniczej zostaną wystawione na sprzedaż. Związki zawodowe  nie chcą się zgodzić na masowe zwolnienia i głębokie cięcia pensji pracownikom, którzy posady utrzymają. Krytykują też to, że rząd komunikował się z nimi „wyłącznie poprzez media”. Na 18 czerwca zapowiedziano więc w restrukturyzowanej spółce strajk generalny.