Ryzyko kredytowe – przeterminowane amerykańskie należności  

W 2018 r. wzrósł procent opóźnionych należności w segmencie B2B i dotyczy ok. 90% przedsiębiorców. Jak już wcześniej pisaliśmy na blogu zawsze przekłada się ta sytuacja na funkcjonowanie przedsiębiorstw. W USA, Kanadzie, Meksyku i Brazylii (nazwijmy te 4 państwa jako Ameryka) ok. 21% przedsiębiorstw musiało korygować przepływy finansowe, ponad 20% opóźniało swe płatności, zaś ok. 17,5% utraciło zyski. Bankructwa okazywały się najczęstszym powodem utraty zysków.

Przeterminowane należności stają się powodem ograniczenia sprzedaży na kredyt kupiecki (np. rdr w USA o 5,7%, a w Brazylii o 4,9%). W USA jest do zaobserwowania sytuacja, kiedy kredyt kupiecki chętniej udzielany jest krajowym podmiotom, niż zagranicznym, chociaż w stosunku do krajowych przedsiębiorstw są stosowane wszystkie ostrożnościowe mechanizmy.

W stosunku do zagranicznych podmiotów, na ocenę ryzyka kredytowego wpływa także poziom ryzyka w danym państwie: oceniane są ryzyka polityczne, kursu walutowego, makroekonomiczne oraz dostęp do informacji o sytuacji finansowej kontrahenta.

Opóźnione należności to już ok. 50% faktur…

W USA, Kanadzie, Meksyku i Brazylii w 2018 r. opóźnione należności to już ok. 50% faktur (wzrost o ok. 1,2% rdr) – wszystkie państwa oprócz USA odnotowują wzrost. W Kanadzie odnotowano najwyższy skok, bo o 4% rdr, zaś w USA redukcję o 4,4%. Powodem opóźniania płatności jest niedostateczny dostęp do funduszy (Brazylia, Meksyk, USA) oraz traktowanie zakupu przeterminowanych należności przez kupujących jako sposobu na finansowanie swej działalności (USA).

W 2018 r. wydłużył się termin spłaty faktur. Średnio w USA, Kanadzie, Meksyku i Brazylii wyniósł on 63 dni w sektorze B2B, ale w Meksyku to 71 dni, a w Kanadzie 54 dni. W 2018 r. terminy płatności średnio wynosiły 31 dni, w sektorach spożywczym 33 dni, a rolnictwie 35 dni, najkrótsze terminy płatności to sektor papierniczy 17 dni i chemiczny 22 dni. Największe opóźnienia płatności występują w sektorach chemicznym 38 dni (klienci finansują się należnościami) i maszynowym 40 dni (klienci mają ograniczony dostęp do finansowania).

Ok. 1,8% należności nie jest odzyskiwane. Jednym z powodów  jest zła sytuacja finansowa kontrahenta: brak możliwości odzyskania należności wynika z bankructwa kontrahenta, niemożności jego zlokalizowania (!), braku potencjału do odzyskania zadłużenia oraz bardzo odległego w czasie zadłużenia. W Brazylii prawo upadłościowe sprawia, że najprościej jest nie zapłacić faktury – ok. 2,5% jest nieodzyskiwanych.