Scoring a windykacja: Dlaczego przedsiębiorstwa inwestują w działy windykacji

Przedsiębiorstwa inwestują w działy windykacji – dlaczego?

Windykacja należności – proces ten polega na monitoringu i egzekwowaniu terminowego otrzymywania należności. W związku z tym, iż powszechnymi sytuacjami są opóźnienia w spłacie zobowiązań kontrahentów, osoby odpowiedzialne za windykacje przy pomocy danych z wywiadowni gospodarczych, wewnętrznego systemu oraz giełd ładunków, na bieżąco monitorują sytuacje finansową dłużników oraz przypominają o wymagalnym terminie płatności. Z jednej strony przedsiębiorstwo stara się dbać o dobre relacje z klientami, z drugiej, aby funkcjonować musi mieć środki na finansowanie bieżącej działalności. Średnie, realne terminy płatności za usługi wynoszą 90 dni (licząc od momentu wykonania usługi). Przez ten okres czasu sytuacja finansowa dłużnika, może ulec zmianie (w stosunku do wstępnej weryfikacji przy akceptacji zlecenia).

ryzyko kredytowe pieniadze

Zatem w trakcie wstępnej weryfikacji dłużnika należy przeprowadzić proces scoringu, nadać rating i przydzielić limit – wygląda to na czystą teorię, bo co jeżeli limit jest zbyt niski? Wtedy możemy świadomie decydować, negocjować, występować o zabezpieczenie, a jeżeli biznes first i pojedziemy „bez trzymanki”, to przynajmniej wiadomo, na kogo uczulić windykatorów i monitoring spływu należności.