Alma Market S.A. – jak upadła

upadłośćHistoria polskiego przedsiębiorstwo handlu detalicznego „Alma” sięga roku 1991. „Alma Market Spółka Akcyjna” do roku 2004 figurowała jako „KrakChemia S.A.”. Spółka od 1994 była notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych, a „KrakChemia S.A.”, „Alma Development sp. z o.o.”, „Krakowski Kredens sp. z o.o.”, to skład grupy kapitałowej przedsiębiorstwa. W 1991 roku firma została sprywatyzowana. Od 2006 roku „Alma” posiadała 5 sklepów. W latach 2006-2009 otwarte zostały kolejne 23 sklepy, natomiast w roku 2016 liczba ta wzrosła do 49.

Analizując zyski i starty na przestrzeni kilku lat, możemy odczytać, że w 2013 roku odnotowane zostały obroty w wysokości 1,6 mld zł. Wypracowany został zysk netto 10,5 mln zł. Z kolei w roku 2014 wypracowane zostały przychody ze sprzedaży w wysokości  1,65 mld zł, a strata netto wynosiła 11,6 mln zł. 2014 był rokiem, w którym zaprezentowany został ostatni pozytywny raport roczny firmy. W roku 2015, w pierwszym półroczu „Alma Market” wypracowała przychody ze sprzedaży na poziomie 785,5 mln zł, a strata netto działalności kontynuowanej wynosiła 9,05 mln zł, a strata netto ogółem 16,77 mln zł. Wspomnieć można także o stracie operacyjnej, która wynosiła wówczas 2,88 mln zł. „Alma Market” w pierwszym półroczu 2016 roku osiągnęła przychody ze sprzedaży wynoszące 719 mln zł, z kolei strata operacyjna wynosiła prawie 8 mln zł. Z kolei w odniesieniu do rocznego sprawozdania finansowego, w 2016 roku przygody ze sprzedaży wynosiły 587,8 mln zł, a strata netto ponad 64,1 mln zł. Analizując trzeci kwartał 2017 dostrzec można, iż przychody ze sprzedaży wynosiły 13,2 mln zł, a strata netto ogółem 17,7 mln zł. W pierwszym kwartale 2018 dostrzec można przychody ze sprzedaży na poziomie 11,5 mln zł, stratę netto wynoszącą 2,8 mln zł. We wrześniu 2016 roku firma „Alma Market” złożyła wniosek do krakowskiego sądu o otwarcie postępowania sanacyjnego.  21 listopada 2017 roku zostało wydane postanowienie o ogłoszeniu upadłości „Alma Market S.A.” przez sąd rejonowy Krakowa.

15Przyczyn upadłości firmy „Alma Market S.A.” można doszukiwać się w wielu aspektach. Sieć hipermarketów odczuła wyraźnie obecność na rynku konkurencji w postaci innych popularnych dyskontów. Jedną z przyczyn upadłości można odnaleźć także w produktach oferowanych przez przedsiębiorstwo oraz przez konkurencyjne hipermarkety. Badana firma oferowała szeroką gamę produktów, które miały być uznawane za towary luksusowe, prezentowane były w wysokich cenach. Popularne dyskonty oferowały taką samą lub mniejszą gamę produktów w atrakcyjniejszych i przystępniejszych cenach, co w szybkim tempie oraz skutecznie zaczęło wypierać z dobrej pozycji „Alma Market S.A.” Firmę mogło zgubić przeświadczenie o kreowaniu dyskontu jako ekskluzywny, co uczyniło go także niedostępnym.