EuroCash

W roku 1995 nastąpiło wykupienie hurtowni Cash&Carry Elektromis przez Jeronimo Martins. Następnie w roku 2003 Spółka Jeronimo Martins nie była zadowolona z wyników Eurocashu i bez większego żalu sprzedała sieć hurtowni Luisowi Amaralowi. Na tamten moment sytuacja była bardzo kiepska i wszyscy stawiali że Eurocash upadnie. W roku 2005 pod działaniami Amaralowa Eurocash został wprowadzony na giełdę, co spowodowało 5-cio krotny wzrost wartości spółki oraz pozwoliło jej na dynamiczny i stabilny rozwój. Zaledwie rok później spółka przejęła  Delikatesy Centrum oraz KDWT.2007 rok przyniósł firmie fuzję z PayUp.

W następnych latach dynamiczny rozwój spółki pozwolił na pochłanianie kolejnych mniejszych spółek i firm takich jak Mc Lane Polska, Batna, Premium Distribution. I tak w roku 2010 powstała Akademia Umiejętności EuroCash która otworzyła drzwi do rozwijamy umiejętności m. in. z zakresu zarządzania, standardów pracy w sklepie spożywczym i standardów obsługi. Spółka nie poprzestała na dotychczasowych osiągnięciach i w roku 2011 kontynuując swoją ekspansję przyłączyła PolCater oraz Tradis, dwie wielkie firmy zajmujące się dystrybucją artykułów spożywczych.

2013 rok dał kolejną perspektywę w postaci dwóch wcielonych hurtowni wyrobów tytoniowych Dziembor i Noban. W 2014 nastapiła fuzja z FMCG oraz wchłonięcie PayUp poprzez posiadanie 100% jego akcji, oraz frisco.pl poprzez 44% akcji. Tego samego roku  przyłączono również Inmedio poprzez nabycie 51% udziałów. W 2016 do spółki dołączyły kolejne 3  firmy Przyłączenie Rogala 50% udziałów, FHC-2 50% udziałów oraz PDA 100% udziałów. W 2017 roku do spółki dołączył również Eko Holiding, a w 2018 mila. W roku 2018 nastąpiło również sprzedanie 100% Akcji PayUp do PeP za kwotę  110mln zł.

Od rok 2015 zysk netto spółki EuroCash spadał z każdym kolejnym rokiem i wraz z nim kurczyła się EBITDA, która za rok 2017 stanowiła zaledwie 52% tej z 2015r. problemy te miały miejsce przy regularnie rosnących przychodach. Pogłębiające się problemy w pierwszym kwartale 2018 spółka tłumaczyła zmiana prawa wstrzymującą amortyzację znaków towarowych co jeszcze w całym 2017 roku przyniosło ok. 30 mln złotych strat. Następne zobowiązania z tego tytułu  wyniosły ostatecznie 95,7 mln zł.

Prawdziwym problemem Eurocash  był nazwany przez spółkę hurt niezależny, Cash &Carry. W latach 2015-2016 otwierali nowe placówki tego typu a od 2018 zaczęto redukować ich liczbę, co pociągnęło za sobą zmniejszenie liczby sklepów ABC powiązanych z Eurcash. W 2017 było ich o 1% mniej co utrzymywało ich liczbę w okolicach 8,5 tys, ale szybko spadło do statecznej liczby 4900 lokali i utrzymuje się na tym poziomie.

Kolejna aktualną zmorą EuroCash sa sieci marketów wielkopowierzchniowych coraz liczniej pojawiających się blisko domostw klientów. Doprowadza to do regularnych zamknięć małych, pojedynczych i lokalnych sklepów które nie mają szans utrzymać się w takim otoczeniu. Mniejsza ilość odbiorców i coraz więcej marketów  osłabia mocno pozycję Spółki na rynku i odbiera doskonałą pozycję negocjacyjną wobec największych producentów.